Pístové spalovací motory
Pístové spalovací motory – část vnitřní energie paliva se přeměňuje na
pohybovou energii pístu.
Rozdělení – vznětové a zážehové.
1) Zážehový spalovací motor – palivová směs se zapálí elektrickou jiskrou, palivem je benzín
a) čtyřdobí – pracuje ve čtyřech pracovních cyklech ( sání, stlačování , rozpínání , výfuk ). Práce je vykonávána pouze v třetím cyklu ( rozpínání ). Účinnost motoru je asi 30 %.
b) dvoudobý – nemá sací a výfukový ventil
– pracuje ve dvou pracovních cyklech ( sání a stlačení, rozpínání a výfuk )
– účinnost motoru je asi 20%
2) Vznětový spalovací motor ( dieslův ) – palivo se vstřikuje, pří stlačení se samo vznítí, palivem je motorová nafta
– účinnost motoru je asi 40%
Pístové spalovací motory je nutné při provozu chladit. Děje se tak pomocí vzduchu, vody nebo jiné kapaliny ochlazované v chladiči ochlazovaném zevně vzduchem.