Pístové spalovací motory

 

Pístové spalovací motory – část vnitřní energie paliva se přeměňuje na

pohybovou energii pístu.

 

Rozdělení – vznětové a zážehové.

 

1)   Zážehový spalovací motor – palivová směs se zapálí elektrickou jiskrou, palivem je benzín

 

a)    čtyřdobí – pracuje ve čtyřech pracovních cyklech ( sání, stlačování , rozpínání , výfuk ). Práce je vykonávána pouze v třetím cyklu ( rozpínání ). Účinnost motoru je asi 30 %.

b)   dvoudobý – nemá sací a výfukový ventil

       pracuje ve dvou pracovních cyklech ( sání a stlačení, rozpínání a výfuk )

– účinnost motoru je asi 20%

 

2)   Vznětový spalovací motor ( dieslův ) – palivo se vstřikuje, pří stlačení se samo vznítí, palivem je motorová nafta

     – účinnost motoru je asi 40%

 

Pístové spalovací motory je nutné při provozu chladit. Děje se tak pomocí vzduchu, vody nebo jiné kapaliny ochlazované v chladiči ochlazovaném zevně vzduchem.